Vasparipája nyergében
Az 1930-as években a motorkerékpározás nagy népszerűségnek örvendett. Szent-Györgyi is szenvedélyes motoros volt, motorkerékpárja valósággal a jelképévé vált. [1] Járművét, amely a BSA Motor Cycles Ltd. gyártmánya volt, 1934-ben vásárolta Budapesten Urbach Lászlótól, [2] aki a húszas évek legendás motorversenyzője volt. Emellett tulajdonosa volt egy műhellyel egybekötött, motorokat forgalmazó üzlethelyiségnek is. Több külföldi cég, így a BSA (Birmingham Small Arms, abban az időben Anglia vezető motorkerékpárgyára) hazai márkaképviseletét is ellátta.
A fenti fotó a Mátrai M. kir. Gyógyintézet udvarán készült, ezen Szent-Györgyi Urbach és Beznák Aladár budapesti élettan professzor (oldalkocsiban) társaságában látható. Mindenkin esőkabát, Szent-Györgyi fején svájcisapka, Urbachén micisapka, Beznák hajadonfőtt. Járművükön jól kivehető a BSA márkajelzés. [3]
Szent-Györgyi két nap alatt (!) sajátította el Urbachtól a vezetés csínyját-bínját. [2] Ettől kezdve nem volt megállás; többször is nagyszabású, kalandos utakra vállalkozott. Fél Európát bebarangolta vasparipája nyergében, több ezer kilométert futva be. A korabeli források úti célként említik pl. Angliát, Skóciát, Olaszországot és Spanyolországot. Fennmaradt egy sajtófotó, amely egy 1934-es európai motoros túrája során készült róla a nyeregben ülve, úti öltözékben; diákos bricsesznadrágban, skótkockás térdzokniban, csomagtartóján útipoggyásszal. [4] Imádta a kötetlenséget, a természetet; hátizsákkal és sátorponyvával indult útnak, s ott vert sátrat, ahol az éjszaka érte. [5] Motorjához oldalkocsit is tudott csatlakoztatni, így volt, hogy felesége és lánya is vele tartottak. [6]
Szent-Györgyi gyakran motoron ugrott át az újszegedi teniszpályákhoz, Rudolf (ma Roosevelt) téri lakásától vagy az egyetemi épületektől így csak néhány percig tartott az út. Munkatársa, Straub F. Brunó így emlékezett: „Egy alkalommal, amikor »sub auspiciis« doktoravatás volt, mint rektor zsakettben, motorkerékpáron érkezett az ünnepségre, amikor pedig távozott, a zsakettje zsebéből kikandikált a fürdőnadrágja.” [7]
A Fortepan adatbázisban található egy olyan felvétel, amely éppen azt a napot örökíti meg, amelyen Szent-Györgyi oldalkocsit vásárolt motorkerékpárjához Urbachtól, majd közösen kipróbálták azt. [Fortepan / Kelemen Zsuzsa: https://fortepan.hu/hu/photos/?id=115124]
----------
Irodalom:
[1] Ralph W. Moss: Szent-Györgyi Albert. Budapest, 2004, Typotex, 85. p.
[2] Szent-Györgyi – a motorkerékpáron. In: Szent-Györgyi professzor nyilatkozik a Reggeli Újságnak a C-vitamin gyógyító erejéről = Reggeli Újság, 1937. november 2.
[3] Képes Vasárnap, 1937. november 7.
[4] Pesti Napló Képes Melléklet, 1937. december 19.
[5] Várnay Erzsébet: Szent-Györgyi, az ember. Szent-Györgyi, a tudós = Napló [Szabadka], 1937. december 25.
[6] George Libik: Üzenet a lesiklásból (Besked från störtloppet). Stockholm, 1981, Borås - Invandrarförlaget, 15. p.
[7] Pető Gábor Pál: A 90 éves Szent-Györgyi Albertről. Beszélgetés egykori tanítványával és munkatársával = Népszabadság, 1983. szeptember 16.